INVINCIBLE #5


<-- #4 - #6 -->


Jeah, valloitetaan maailma eikä sen jälkeen tod puukoteta toisiamme selkään!


Joulukuu, 2013


Grace tekee telesiirtokokeita ja koettaa jarruttaa kesken telesiirron. Tuloksena hän löytää itsensä merkillisestä varjoisasta metsästä, jossa on kesä ja puut ovat ainakin kolme kertaa kaikkia tunnettuja puita suurempia. Hän siirtyy sieltä lopulta takaisin arkimaailmaan, ja on päätynyt liki kahdensadan kilometrin päähän. Paluuseen kestää jonkin aikaa.

Käy ilmi, että hän voi siirtää mukanaan muitakin ihmisiä tähän metsään, ja vie Unityn mukanaan. Unity sanoo metsän olevan jotenkin lähempänä sitä henkimaailmaa, jossa hänen voimiensa lähteenä toimivat eläinhenget asuvat. Metsästä viedään pari eläin- ja kasvinäytettä Mr. Wein nähtäväksi, ja hän sanoo niiden olevan tavallisia Länsi-Amerikasta löytyviä lajeja, vaikkakin kuoriaisen väritys on vähän hassu ja koko epätavallisen suuri.

Mt. Pleasantin kaupungissa koetetaan myös, onko Gracen mahdollista siirtyä paikkaan, jonka hän näkee vain kuvasssa. Tämä ei tunnu onnistuvan - mutta sen sijaan hän onnistuu siirtymään paikkaan jossa hänen kaverinsa on, vaikkei olisikaan itse käynyt siellä aiemmin.

Vastarintaliikkeen sähköpostilaatikkoon saapuu perjantaina viesti, joka kehottaa Eightballia, Unitya ja Gracea saapumaan Omahaan, Nebraskan ja Iowan rajalle, tiettyyn osoitteeseen seuraavana päivänä. Lähettäjä on ilmeisesti Hammerdancer.| Innostuneena tulevasta tehtävästä lapset nousevat heti seuraavana aamuna bussiin ja lähtevät tapaamaan tovereitaan vastarinnassa.

Omaha, Nebraska


Nebraskan puolella rajaa on samanlainen pakolaisten väliaikaismajoitus kuin Iowassakin, vaikkakin leirien koko pienenee länteenpäin mentäessä. Kaupungin lähiöalueelta löytyy viestissä ollut osoite, ja pienen talon oven avaa Flashback.| Hänellä on päässään omituinen värivaloja vilkkuva kypärä; Tech Jinx on tehnyt sen hänelle pitääkseen hänen voimansa sillä paremmin hallinnassa. Tavoitteena on nyt lähettää tutkimusretki menneisyyteen, selvittämään Doctor Palladiumin kylmyyttä luovan koneen sijainti.

Koneen rakennusvaiheiden jäljittäminen ei ole onnistunut, joten tarkoituksena on sen sijaan käydä salakuuntelemassa tapaamista, jossa Doctor Palladium värväsi Semiramisin. Tämä tapaaminen on jäljitetty Clevelandissa kesäkuussa 2013 tapahtuneeseen superrikollisten baari-iltaan. Paikalla jo valmiiksi ollut Magpie| koetettiin lähettää tutkimaan ensin, mutta tämä ilmeisesti joutui pahaan paradoksiin, koska hän on ollut tajuttomana eilisestä lähtien.

Flashback suhtautuu operaatioon pessimistisesti, ja sanoo, että tällainen operaatio on hyvin riskialtis: lapset joutuvat matkustamaan kauas kotoaan, heidän pitää pitää tekemisensä salassa niin superrikollisilta kuin vanhemmiltaan ja jopa omilta itseltään menneisyydessä. Paradoksin riski on suuri, ja se voi iskea todella lujaa, kuten Magpielle kävi. Hammerdancer puolestaan on sitä mieltä, että vaikeudet on tehty voitettaviksi, ja arvelee, että nuoret supersankarit osaavat kyllä tehdä vaikeita tai lähes mahdottomia asioita. Paradoksin ja takaisin kimpoamisen riski ei ole kuitenkaan ainoa mahdollinen ongelma: huomautetaan, että on myös mahdollista, että joku oivaltaa lasten paikallaolon mutta päättää suhtautua siihen kierosti; voi olla, että lapsia ei paljastetakaan avoimesti, vaan joku virittää heille menneisyydessä tapahtuneiden asioiden johdosta ansan nykyisyyteen. On mahdollista, että jo nyt jossain lähiseudun taloista majailee Earthshaker| tai lauma Semiramisin sotilaita...

Kolmikko pitää pihalla pienen keskinäisen neuvottelun. On selvää, että operaatio on vaarallinen, mutta kaikki ovat silti sitä mieltä, että asia on niin tärkeä, että heidän pitää tehdä se. Flashback astuu ulos talosta ulkoiluttamaan Yellowstonea,| ja vaihtaa samalla pari sanaa lasten kanssa. Hän sanoo, ettei aio kertoa heille mitä he saavat tai eivät saa tehdä - hän ei itsekään ollut paljon heitä vanhempi lähtiessään kotoa omille teilleen - mutta korostaa, että mitä kauempana menneisyydessä on ja mitä pidemmälle lähtee fyysisesti sieltä missä kuvittelisi olevansa, sitä kovempaa paradoksi iskee sattuessaan. Eightballin pitäisi olla tuona päivänä New Yorkissa, Unityn Chicagossa ja Gracen kotonaan Montanassa; he joutuvat kaikki livahtamaan yhden yön aikana Clevelandiin ja takaisin, ilman että he edes itse seuraavana päivänä tietävät käyneensä siellä.

Flashback sanoo myös, että Magpie on tilaisuudessa paikalla, ja saattaa olla käytettävissä liittolaisena. Toisaalta hänen pitkä tajuttomuutensa viittaa siihen, että jokin siellä aiheutti hänelle paradoksaalisen kokemuksen, ja kun tämä tapahtuu, on viisainta olla olematta aivan vieressä. Tarkempia ohjeita hän ei kuitenkaan osaa antaa - hän ei itse täysin ymmärrä voimiaan, ja sanoo L.A. Protectorsissa toimineen Unsouledin| kirjoittaneen niistä joskus tutkimusta, mutta hän sai siitäkin vain päänsäryn.

Kolmikko siirtyy takaisin sisään tekemään viimeisiä suunnitelmia. Hammerdancerin mielestä kuorolaisten tunnistamattomuus on selvästi eduksi heille. Hän myös kysyy, millä nimellä Gracea pitäisi kutsua, ja tämä vastaa hetken miettimisen jälkeen "Shadow".| Sitten kaikki kolme istuutuvat sohville ja ottavat mukavan asennon. Flashback palaa ulkoiluttamasta Yellowstonea, ja käy töihin. Hän päästää voimansa vapaaksi, ja I7:n kolmikko kokee putoavansa jonnekin kauas...

Kesäkuu 2013


New Yorkissa skeittaava Theo muistaa yhtäkkiä, että hänen oli tänään tehtävä jotain hyvin tärkeää. Chicagossa puistoon kaverinsa kanssa mennyt Chisha tajuaa saman asian, kuten myös kotona nenä kirjassa istuva Grace. Muutama puhelinsoitto ja tekstiviesti vahvistavat, että kaikilla on sama käsitys: tänä iltana heidän pitäisi jotenkin olla Clevelandissa, satojen kilometrien päässä, ja vakoilla tulevien maailman valloittajien tapaamista.

Kuten on suunniteltu, Theo ja Chisha käyvät soittamassa itselleen tukun rahaa Negacorpin Caribbean FHC -pankissa olevalta numeroidulta tililtä. Tällä tavoin he nostavat itselleen riittävästi rahaa ekan luokan lentolippuun Clevelandiin. He jättävät peitetarinan, jonka mukaan he ovat menossa kaveriensa luo yöksi, ja siirtyvät sitten lentokentälle. Mutta Gracelta kestäisi aivan liian kauan päästä lentokoneella Montanasta Ohioon, joten hän joutuu käyttämään muita kulkuvälineitä. Samalla kun hänen kaverinsa nousevat lentokoneisiin, hän unohtaa hetkeksi mitä on tekemässä, ja herää taas joulukuun Omahassa. Hän kertoo siellä odottaville, että kaikki on kunnossa, ja pyytää että hänet lähetetään vähän lähemmäs oikeaa ajankohtaa. Näin tehdäänkin.

Ekassa luokassa lentäminen on melkoinen kokemus sekä Chishalle että Theolle: ruokaa ja juomaa tulee niin paljon kuin tahtoisi, elokuvat ovat ihan uusia ja istuimeen kuuluu Playstation 3. Aivan liian nopeasti kone laskeutuu Clevelandiin, ja samalla hienoinen, uhkaavasta paradoksista kielivä päänsärkyinen olo alkaa hiipiä esiin. Joka tapauksessa sankarit löytävät toisensa kentältä, ja päästyään sovittuun tapaamispaikkaan ilmoittavat Gracelle, että hän voisi koettaa siirtyä heidän luokseen. Etäisyyttä on tuhansia kilometrejä, mutta jokin aika sitten Grace onnistui siirtymään kaksisataa.

Grace on syönyt illallisen ja sitten vetäytynyt varhain huoneeseensa. Saadessaan puhelun hän koettaa siirtyä kaveriensa luokse. Tämä ei aivan onnistu. Clevelandin sijasta hän päätyy samaan jättipuita kasvavaan metsään, jossa oli käynyt kykyjä kokeillessaankin. Nyt metsässä on yö, ja Grace ei ole maan tasolla juurten seassa, vaan kymmenien metrien korkeudella jättimäisten oksien päällä. Siellä täällä näkyy tulenliekkejä, joiden luokse hän lähtee kävelemään.

Toisin kuin hän oli toivonut, liekit eivät olleet opasteita, vaan pieniä puumajoja, joissa asuu puolitoistametrisiä keijumaisia olentoja. He eivät osaa antaa suunnistusapua, mutta kertovat, että maan pinnalla juuri ohi mennyt velho kenties osaisi. Grace lasketaan korissa juurikkoon, jossa hän seuraa valoja ja ääniä kahden härän kokoisen koppakuoriaisen vetämien vaunujen luo. Hän koputtaa oveen, ja oven avaa Majordomo.| Pimeyshirivö kysyy, miten hän voi auttaa.

Grace on siirtymäisillään pakoon, kun hän tajuaa, että Majordomo ei tunnista häntä. Niinpä hän kertoo tulleensa tapaamaan velhoa, ja Majordomo pyytää häntä odottamaan tovin vaunujen pienellä kuistilla. Pian hänet pyydetään sisään. Vaunujen sisäpuoli on öljylamppujen valaisema omituinen asuntovaunu, ja siellä istuu laiha, kalpea nuori goottimies silmämeikissä ja Bauhausin T-paidassa. Mies esittäytyy Laudanumiksi,| (Grace käyttää täälläkin nimeä Shadow), ja hän on ilmeisesti Majordomon tämänhetkinen mestari. Kun Grace sanoo kaipaavansa kuljetusta Clevelandiin, Majordomo sanoo sen varmaankin onnistuvan. Laudanum kehottaa ajamaan vaunuja siihen suuntaan.

Grace juttelee goottivelhon kanssa. Laudanum puhuu brittikorostuksella ja sanoo olevansa kotoisin Newcastlesta; hän on ollut metsässä kolmisen viikkoa. Rivien välistä käy ilmi, ettei hän ilmeisesti välittäisi kauheasti olla enää täällä, ja että vaikka Majordomo taas vakuuttaa olevansa vain palvelija, on valtasuhde todellisuudessa täysin päinvastoin. Laudanum tuntuisi lähinnä haluavan kotiin. Vajaan tunnin matkanteon jälkeen Majordomo kertoo vaunujen olevan niin lähellä Clevelandia kuin on mahdollista. Seuraavaksi metsästä pitäisi avata portti Clevelandiin, ja tätä varten Majordomo sanoo tarvitsevansa "vain pari pisaraa" Gracen verta. Grace tarttuu kiinni Laudanumista, ja siirtää molemmat voimillaan takaisin Maapallolle. Viimeinen asia, jonka hän metsästä näkee on Majordomon raivostunut ilme. Nyt hänelle on selvää, miksi Majordomo tahtoi kaapata hänet Amazian ja Nefarion tornirakennelmassa.

Cleveland


Laudanum kiittää vuolaasti päästyään takaisin Maapallolle, ja lähtee etsimään nettikahvilaa tai puhelinta voidakseen soittaa äidilleen ja pyytääkseen tätä toimittamaan hänelle kotimatkarahaa sekä ehkä passin. Eightball, Shadow ja Unity taas hakeutuvat ostarille, jonka alapuolella superrikollisten salakapakkana tänään toimiva hylätty metroasema sijaitsee. Pienen haeskelun jälkeen he näkevät tutun naisen, jota seuraa usvapilvi ja joka astuu sisään seinässä olevasta matalasta huoltoluukusta maan alle johtaviin kierreportaisiin. Luukun ääressä pällistellään tovi, kunnes paikalle ilmestyvä Nitro-niminen| superrikollinen (siviilivermeissä) koettaa hätistää heidät pois luukun luota, mutta kauas he eivät mene.

Unity muuttuu lepakoksi, ja käy portaiden alapäässä vilkaisemassa tilannetta. Pohjalla on sarja todella pieniä ja ahtaita huoneita, joihin ehkä kymmenkunta superrikollista on ahtautunut juomaan olutta ja juttelemaan kesäsuunnitelmistaan. Sisäänkäynnillä istuu siviilivaatteissa Bonfire-niminen| superpahis, joka nähtävästi toimii illan emäntänä. Itse tila on niin kertakaikkisen ahdas, että lentävä lepakko siellä herättäisi heti huomiota. Niinpä Unity palaa ilmastointikanavan kautta ylös kertomaan näkemästään.

Huomaamaton Shadow livahtaa sisään Eightball ja Unity taskuissaan, Unity hiiren ja Eightball pienen pallon hahmossa. Huomaamattomuus toimii kuten aiemminkin: kukaan superrikollisista ei noteeraa keskellään kulkevaa teinityttöä. Unity-hiiri lasketaan lattialle ja Eightball heitetään ilmastointikanavaan. Ahdasta salakapakkaa käydään läpi. Growlin| löyhkä saa kaikki läsnäolijat nyrpistelemään nenäänsä, Crabman| joutuu kulkemaan sivuttain ahtaista ovista, Savage Skullilla on mukana teini-ikäinen sidekick, Artillery| vinoilee amerikkalaisille.

Eräässä huoneessa Magpie| juttelee hämärästi tunnistettavan näköisen hahmon kanssa. Sankarit oivaltavat tämän olevan Semiramis,| mutta hän näyttää kovin erilaiselta kuin televisiossa. Ylipainoisella ja sosiaalisesti energisellä naisella ei ole vielä valtiattaren kypärää, ja hän selittää keskustelukumppaneilleen eloisasti juuri ilmestyneen Star Trek -elokuvan vioista. Hän vaikuttaa enemmän jonkun kaverin ylisosiaaliselta äidiltä kuin tulevalta maailman valtiaalta

Sittenkin hän on epäilemättä Semiramis, vaikkakin tällä hetkellä hän tuntuu lähinnä yli-itsevarmalta ja nörtähtävältä B-luokan pahikselta. Jossain vaiheessa salakapakan ulko-ovi käy, ja sisään astuu Doctor Palladium. Baari mykistyy hetkeksi.

Vain hetkeksi, tosin. Selvästikään kaikki superrikolliset täällä eivät kunnioita tohtoria. Bonfire näyttää kyllä ilahtuvan hänen näkemisestään (eikä vähiten, koska hän heittää rullan seteleitä "dishonesty boxiin" kaljarahoihin), mutta monet muut mutisevat "epäonnistumisen hajusta" tai naureskelevat sienimiehistä tai jostain muusta tohtorin aiemmasta edesottamuksesta. Teräsnaamioon pukeunut tohtori työntyy baarin läpi, eikä kiinnitä huomiota mutinaan ympärillään. Hän hakeutuu suoraan Semiramisin luo, ja sanoo tulleensa tapaamaan juuri tätä.

Tohtori ja Semiramis päätyvät kahdenkeskeiseen keskusteluun baarin kauimmaisessa nurkassa - mutta I7:n vakoojat kuuntelevat häntä, ja näyttää siltä, että viereisessä huoneessa myös Magpie yrittää kuulla mitä kaksikko puhuu. Palladium sanoo kehittäneensä suunnitelman, jolla hän saa koko planeetan polvilleen, ja Semiramis vaikuttaa hieman skeptiseltä. Hän suhtautuu tohtoriin kyllä avoimen ystävällisesti ja kysyy lisätietoja. Palladium kertoo jääkoneesta joka tarvitsee Semiramisin voimat "sytytysliekiksi", ja sanoo että hänellä on mukana hankkeessa lihaksena Earthshaker,| sekä mystisenä osaajana Viaticum.| Sitten hän vetää panssarinsa kotelosta pienen ruudun, josta nousee esiin sukupuolettoman ihmishahmon hologrammi. Tämä on Data Haunt, joka elää planeetan tietoverkoissa ja hallitsee niitä, ja toimii Palladiumin silminä ja korvina.

Data Hauntista kukaan kolmesta sankarista ei ole kuullutkaan, ja paljon he eivät tästä opi nytkään; esittäytymisen jälkeen hologrammi palaa laitteeseen. Semiramis sanoo, että maailmanvalloitus ei silti ole oikein hänen tyyliään, ja Palladium vastaa, että Semiramisilla olisi potentiaalia paljon suurempaan kuin pelkkään ryöstelyyn ja palkkalihaksena toimimiseen. Semiramis itse ehdottaa, että Palladium voisi olla todella menestyvä superrikollinen jos hän ei kurottaisi aina liian korkealle. Tähän Palladium vastaa, että hän ei näe mitään mieltä tähdätä mihinkään muuhun kuin kaikkein korkeimpiin tavoitteisiin, ja että jos hän matkan varrella muutaman kerran epäonnistuu, se on hinta jonka hän on valmis maksamaan.

Semiramis lähtee vessaan - ja sitten yhtäkkiä Nitro nostaa Unity-hiiren hännästä ylös. Salamannopeasti ilmastointikanavasta katsova Eightball muuttaa kitkavoimallaan Unityn niin liukkaaksi, ettei Nitro saa sitä pidettyä kiinni, ja hiiri putoaa takaisin lattialle. Unity livahtaa romun sekaan. Hiiret tällaisessa loukossa eivät ole mitenkään hämmästyttävä asia, mutta Nitro sanoo kaverilleen Crabmanille, että hänestä näytti aivan siltä kuin hiiri olisi kuunnellut viereisen huoneen keskustelua. Hän sanoo, että hänellä on tunne, että täällä on nyt tekeillä jotain hämärää.

Kaksikko etsii käsiinsä Omen-nimisen| superrikollisen, ja ilmaisee epäilyksensä tälle. Omen vaikuttaa lähinnä ikävystyneeltä, mutta tekee jotain psyykkisillä voimillaan - ja selvästi hämmästyy. Hän katselee ympärilleen, pysähtyy Magpieen, ja kävelee uhkaavasti tämän luo. Omen vaatii Magpieta kertomaan, mitä hän oikein piilottelee, mutta Magpie vastaa vitsaillen. Niinpä Omen ottaa hänet kuristusotteeseen telekinesiallaan. Tämä ei sinänsä ole superpahisbaarissa edes silmänräpäyttämisen arvoinen asia - mutta Magpiessa tapahtuu jotain. Jos hänen mielensä oli paikalla tulevaisuudesta, se ei varmasti ole sitä enää. Omen näyttää myös ymmärtävän, että asiat juuri muuttuivat jotenkin, ja hän antaa psyykkisten voimiensa etsiä lisää häiriöitä paikasta. Shadow tuntee niiden kosketuksen, ja siirtyy oitis ulos.

Omen näyttää mietteliäältä. Magpie ja Nitro haluavat häneltä selitystä, ja hetken tuumittuaan hän vastaa, että kaikki on aivan kunnossa, ja palaa oluensa pariin. Nitro siirtyy yrittämään iskeä Magpieta.

Sillä aikaa Data Haunt näyttää Doctor Palladiumille vakoojakameran tai sonarin tai vastaavan tuomaa kuvaa Semiramisista. Superrikollinen seisoo WC:n peilin edessä. Hän kohentaa ryhtiään, pudottaa hymyn kasvoiltaan ja sanoo pari megalomaaniselle superrikolliselle sopivaa repliikkiä peilin edessä. Hän tuntuu tyytyväiseltä lopputulokseen, ja palatessaan WC:stä toteaa Palladiumille, että hän lähtee mukaan tämän suunnitemaan. Palladium sanoo, että seuraavaksi heidän pitää käydä kiertoradalla: glasiaattori sijaitsee siellä hänen asteroidillaan.

Palladium lähtee pian tämän jälkeen baarista. Kun Semiramisilta kysytään, mitä tohtori halusi, hän vastaa välttelevästi tämän puhuneen jotain uudesta suuruudenhullusta suunnitelmastaan, muttei anna yksityiskohtia. Pian tämän jälkeen myös I7 vetäytyy baarista, ja poistuu Clevelandista takaisin koteihinsa. Shadowin koko kotimatka on juoksua öisessä metsässä, ja hänen jälkiään seuraa vihainen Majordomo sekä liuta tämän pimeysdemoneita.

Omaha, joulukuu


Kolmikko herää pari minuuttia nukahtamisensa jälkeen. Omahassa kaikki on kunnossa, eikä viereisestä talostakaan ryntää Semiramisin sotilaita puuttumaan asioihin. Ilmeisesti operaatio menneisyydessä on sujunut kuten pitikin. Magpie kiskoo itsensä myös hereille, mutta hän ei muista juuri mitään käynnistään Clevelandissa.

Eightball, Shadow ja Unity kertovat kokemuksistaan. Palladiumin laitteen sijainti on tarkennettu kiertoradalle, ja vieläpä siellä olevaan asteroidiin; Hammerdancer arvelee, että hänen pomonsa pystyy tämän tiedon perusteella aloittamaan sen paikantamisen. Hän käskee välittää vastarintaliikkeen Iowan solulle kiitokset Coloradon solulta, ja järjestää kolmikolle pienoisbussikyydin takaisin koululle. Matkan aikana Grace kertoo muille kohtaamisestaan Majordomon kanssa.



Pelinjohtajan kommentteja


Stabiilit aikasilmukat ja epälineaarinen aika saavat nyt riittää vähäksi aikaa, mutta tässä pelissä ne sentään pääsivät oikeuksiinsa. Hieman ratakiskoinenhan tämä peli melkein pakosta oli, ja vähän liikaa ekspositiota sisältävä, mutta toivottavasti ekspositio oli edes hyvää. Olen itse hävyttömän tyytyväinen siihen, että olen nyt päässyt käyttämään aivan suoraan pelissä kaikkia vallankaappaushahmoja: Earthshaker ei ole vielä saanut paljon vuorosanoja, mutta jokainen muu hahmo on tavallaan päässyt loistamaan.

Tämä peli toimi myös erinomaisesti juuri kolmella pelaajalla. Huvittaisi vetää enemmän tällaisia muutaman hengen väliepisodeja isompien ryhmäpelien välissä.

<-- #4 - #6 -->


CategoryPelit
Comments
Comment by Heta
2013-12-16 22:13:50
Tämä peli todella rokkasi! Siinä oli vanhanajan pelitaikaa ja oli makeeta nähdä mistä kaikki on alkanut. Tunnen myös päässeeni nyt kunnolla sisään hahmoon. Pieni porukka toimi ja olis hauskaa jos jatkossakin tulisi tehtäviä jotka sopivat hyvin pienemmälle hahmoporukalle vaihtelevissa kokoonpanoissa ja tietenkin edelleen mahtavan kaoottisia koko ryhmän pelejä. Tykkäsin!
Invincible on (C) 2013 Dare Talvitie sekä pelaajat :: Valid XHTML :: Valid CSS: :: Powered by WikkaWiki