Revision [127]
This is an old revision of Säännöt made by AdminDare on 2013-08-20 13:32:44.
SÄÄNNÖT
Invinciblessä on pelaajille näkyvä sääntöjärjestelmä. Pohjalla on DC Heroes 3rd Edition, jota on kuitenkin muokkailtu parista kohdasta.
Tavoitteena on, että sääntöjärjestelmä on helppo omaksua ja nopea käyttää, jopa siinä määrin että jos pelisessio käyttää apupelinjohtajia, näillä ei ole ongelmaa käyttää sääntöjärjestelmää ja pelauttaa konflikteja.
Ominaisuudet
Hahmoilla on 9 ominaisuutta: 3 fyysistä, 3 henkistä ja 3 sosiaalista. Toisella tavalla katsottuna, hahmolla on 3 aktiivista ominaisuutta, 3 efektiominaisuutta ja 3 vastustusominaisuutta.
Fyysinen | Henkinen | Sosiaalinen | |
---|---|---|---|
Aktiivinen | DEX | WITS | MANIP |
Efekti | STR | NT | CHAR |
Resistanssi | BODY | WILL | COMP |
DEX, Dexterity - ketteryys, nopeus, tarkkuus
STR, Strength - voima
BODY - ruumiinrakenne, kestävyys
WITS - nopeaälyisyys, huomiokyky
INT, Intelligence - raaka älyllinen vääntö
WILL - päättäväisyys, tahdonvoima
MANIP, Manipulation - kyky ohjailla muita sosiaalisesti lyhyellä aikavälillä
CHAR, Charisma - johtajuus, persoonallisuuden voimakkuus
COMP, Composure - itsehallinta
Keskivertoihmisellä kyky on 2-3. Kykyskaala menee tästä molempiin suuntiin - esim. vauvan STR olisi -2. Tyypillisesti seuraava kyky on 2x edellisen tehoinen (STR 4 on 2 kertaa niin vahva kuin STR 3) - mutta oikeasti tämä sääntö pätee tiukasti ainoastaan STR-statin kanssa.
Normaalin ihmisen kykyjen ylärajoja on vaikea määritellä. 5 on järkevä maksimi, mutta etenkin henkisissä ja sosiaalisissa kyvyissä skaala kyllä venyy tavallisellakin ihmisellä paljon ylemmäs. Taulukko, joka antaa esimerkkejä on ohessa
STR | INT | CHAR | |
---|---|---|---|
0 | Siirtää 25 kg, alakoululainen | Esikouluikäisen taso | Robotti |
1 | 50 kg, pienikokoinen tai varhaisteini | Kouluikäinen | Tavallista selvästi epäkiinnostavampi tai epämieluisampi |
2 | 100 kg, normaali aikuinen | Peruskoulun loppuun käynyt | Tavallinen seuraaja |
3 | 200 kg, vahva aikuinen | Hyvät hoksottimet | Hieman tavallista mieleenpainuvampi |
4-5 | Hyvin vahva ihminen, koulutetusta urheilijasta painonnostajaan | Selkeästi älykkyydeltään erottuva yliopisto-opiskelija | Ammattiesiintyjä |
6-7 | Yli-inhimillsen vahva, taittaa rautatankoja, nostaa tonneja | Rinnastettavissa älyllisen alueen huippuammattilainen tai synnynnäinen nero | Valtionpäämies |
8-9 | Hämmästyttävän vahva, murtaa betonia, nostaa noin 10 tonnia | Rinnastettavissa älyllisen alueen yhdestä maailman kolmesta huipusta | Maailmanlaajuisesti tunnistetava karisma |
10-11 | Murtaa terässeiniä, nostaa kymmeniä tonneja | Rinnastettavissa älyllisen alueen kiistattomaan huippuun | Messiaaninen karisma, josta syntyy myyttejä ja legendoja |
Skaala jatkuu tästä yhä; selkeää ylärajaa ei ole. Etenkin STR saa supersankarigenressä helposti melko hulppeita arvoja. Korkean stattien esimerkkeinä NPC-kaartista Valtiatar Semiramisilla on CHAR 10, Doctor Palladiumilla INT 15, entisellä rehtori Mystagoguella WILL 12.
Pelaajahahmojen statit funtsitaan yhdessä. Genreen kuuluu, että älylliset ja sosiaaliset statit ovat vähän off the scale. Ei pidä kuitenkaan kuvitella, että hahmo jolla on WILL 9 ei voisi kärsiä motivaatio-ongelmista ja masennuksesta, että COMP 7 tarkoittaa, että hahmoa ei koskaan nolottaisi, tai että CHAR 8 -hahmo ei voisi saada pakkeja deitiltään. Stattien suhteen käytetään hienoista doublethinkkiä: nyrkkisäännön omaisesti stait voidaan nähdä enemmän kykynä vastata yliluonnollisiin kuin arkisiin haasteisiin.
Esimerkki kaavailluista stateista eräälle koulun oppilaista:
Olivia Schiller, TOYQUAKE 8-vuotias leluanimaattori DEX 4 WITS 3 MANIP 6 STR 0 INT 2 CHAR 5 BODY 2 WILL 4 COMP 3
CategoryMeta