Revision [135]

This is an old revision of Säännöt made by AdminDare on 2013-08-20 13:49:11.

 

SÄÄNNÖT

Jos tunnet DC Heroesin

Jos DC Heroesin kolmosedikka on ennestään tuttu, seuraavassa olennaiset muutokset:

  • 3 mystistä stattia on korvattu 3 sosiaalisella statilla
  • Magian painotusta on vähennetty
  • (lisää tulossa?)


Invinciblessä on pelaajille näkyvä sääntöjärjestelmä. Pohjalla on DC Heroes 3rd Edition, jota on kuitenkin muokkailtu parista kohdasta (lähinnä lainailemalla Storytelling Systemistä ja kiinnittelemällä sinne tänne purkkaa).

Tavoitteena on, että sääntöjärjestelmä on helppo omaksua ja nopea käyttää, jopa siinä määrin että jos pelisessio käyttää apupelinjohtajia, näillä ei ole ongelmaa käyttää sääntöjärjestelmää ja pelauttaa konflikteja.

Ominaisuudet


Hahmoilla on 9 ominaisuutta: 3 fyysistä, 3 henkistä ja 3 sosiaalista. Toisella tavalla katsottuna, hahmolla on 3 aktiivista ominaisuutta ("onnistuuko asia, jota yritän"), 3 efektiominaisuutta ("miten hyvin yrittämäni asia onnistuu") ja 3 vastustusominaisuutta ("miten hyvin vastustan tämän osa-alueen vaikutuksia itseeni").


FyysinenHenkinenSosiaalinen
AktiivinenDEXWITSMANIP
EfektiSTRNTCHAR
VastustusBODYWILLCOMP

DEX, Dexterity - ketteryys, nopeus, tarkkuus
STR, Strength - voima
BODY - ruumiinrakenne, kestävyys
WITS - nopeaälyisyys, huomiokyky
INT, Intelligence - raaka älyllinen vääntö
WILL - päättäväisyys, tahdonvoima
MANIP, Manipulation - kyky ohjailla muita sosiaalisesti lyhyellä aikavälillä
CHAR, Charisma - johtajuus, persoonallisuuden voimakkuus
COMP, Composure - "rauhallisuus", sosiaalinen itsehallinta

Keskivertoihmisellä kyky on 2-3. Kykyskaala menee tästä molempiin suuntiin - esim. vauvan STR olisi -2. Tyypillisesti seuraava kyky on 2x edellisen tehoinen (STR 4 on 2 kertaa niin vahva kuin STR 3) - mutta oikeasti tämä sääntö pätee tiukasti ainoastaan STR-statin kanssa.

Normaalin ihmisen kykyjen ylärajoja on vaikea määritellä. 5 on järkevä maksimi, mutta etenkin henkisissä ja sosiaalisissa kyvyissä skaala kyllä venyy tavallisellakin ihmisellä paljon ylemmäs. Taulukko, joka antaa esimerkkejä on ohessa

STRINTCHAR
0Siirtää 25 kg, alakoululainenEsikouluikäisen tasoRobotti
150 kg, pienikokoinen tai varhaisteiniKouluikäinenTavallista selvästi epäkiinnostavampi tai epämieluisampi
2100 kg, normaali aikuinenPeruskoulun loppuun käynytTavallinen seuraaja
3200 kg, vahva aikuinenHyvät hoksottimetHieman tavallista mieleenpainuvampi
4-5Hyvin vahva ihminen, koulutetusta urheilijasta painonnostajaanSelkeästi älykkyydeltään erottuva yliopisto-opiskelijaAmmattiesiintyjä
6-7Yli-inhimillsen vahva, taittaa rautatankoja, nostaa tonnejaRinnastettavissa älyllisen alueen huippuammattilainen tai synnynnäinen neroValtionpäämies
8-9Hämmästyttävän vahva, murtaa betonia, nostaa noin 10 tonniaRinnastettavissa älyllisen alueen yhdestä maailman kolmesta huipustaMaailmanlaajuisesti tunnistetava karisma
10-11Murtaa terässeiniä, nostaa kymmeniä tonnejaRinnastettavissa älyllisen alueen kiistattomaan huippuunMessiaaninen karisma, josta syntyy myyttejä ja legendoja

Skaala jatkuu tästä yhä; selkeää ylärajaa ei ole. Etenkin STR saa supersankarigenressä helposti melko hulppeita arvoja. Korkean stattien esimerkkeinä NPC-kaartista Valtiatar Semiramisilla on CHAR 10, Doctor Palladiumilla INT 15, entisellä rehtori Mystagoguella WILL 12.

Pelaajahahmojen statit funtsitaan yhdessä. Genreen kuuluu, että älylliset ja sosiaaliset statit ovat vähän off the scale. Ei pidä kuitenkaan kuvitella, että hahmo jolla on WILL 9 ei voisi kärsiä motivaatio-ongelmista ja masennuksesta, että COMP 7 tarkoittaa, että hahmoa ei koskaan nolottaisi, tai että CHAR 8 -hahmo ei voisi saada pakkeja deitiltään. Stattien suhteen käytetään hienoista doublethinkkiä: nyrkkisäännön omaisesti stait voidaan nähdä enemmän kykynä vastata yliluonnollisiin kuin arkisiin haasteisiin.

Esimerkki kaavailluista stateista parille Instituutin henkilölle, sekä vertailukappaleena tavallinen ihminen:
==TOYQUAKE==

Olivia Schiller, 8-vuotias leluanimaattori
DEX 4	WITS 3	MANIP 6
STR 0	INT 2	CHAR 5
BODY 2	WILL 4	COMP 3

==MYSTAGOGUE==

51-vuotias entinen supersankari, velho ja koulun rehtori
DEX 5	WITS 8	MANIP 6
STR 2	INT 8	CHAR 7
BODY 3	WILL 12	COMP 9

==DARE==

40-vuotias pelinjohtaja ja seikkailulajiharrastaja
DEX 2	WITS 4	MANIP 3
STR 2	INT 3	CHAR 2
BODY 3	WILL 2	COMP 1





CategoryMeta
There are no comments on this page.
Invincible on (C) 2013 Dare Talvitie sekä pelaajat :: Valid XHTML :: Valid CSS: :: Powered by WikkaWiki