Revision [360]
This is an old revision of PlanB made by AdminDare on 2013-09-03 13:35:45.
"So come on all you losers, you bastards and cheats
Vagrants and barflies down on the streets
Follow this path to salvation vindication awaits
We're marching on East Broadway streets tonight "
- Dropkick Murphys - Bastards on Parade
Vagrants and barflies down on the streets
Follow this path to salvation vindication awaits
We're marching on East Broadway streets tonight "
- Dropkick Murphys - Bastards on Parade
Elevator pitch: Mitä superpahikset tekevät, kun heidän kollegansa valloittaa maailman?
SUUNNITELMA B KÄYTTÖÖN!
Olet superrikollinen. Ehkä olet yhteiskunnan vihollinen ja ylpeä siitä, tai ehkä olet vain väärinymmärretty ja olosuhteiden uhri. Joka tapauksessa yhteiskunta on voittanut edellisen erän, saanut sinut kiinni ja sulkenut vankilaan.
Kiven sisällä ollessasi ammattiveljesi Doctor Palladium, yksi maailman vaarallisimpina pidetyistä miehistä, käynnisti suunnitelmansa valloittaa maailma. Vankilan muurien sisään saapuu uutisia hyökkäyksestä Valkoiseen taloon, ja vangitut superrikolliset seuraavat ällistyneenä tiedotusvälineistä, kuinka yksi heidän veljeskunnastaan näyttää toteuttavan pelkästään utopistisena haaveena pidettyä aikomustaan.
Sävy
Supersankarimaailmojen älyttömyyden hyväksyvä muttei parodinen. Maailma ei ole mustavalkoinen, kaikki supersankarit eivät ole puhtoisia eivätkä kaikki superpahikset hirviöitä. Peli on luonteeltaan hiekkalaatikkomainen, kunnon superrikollinen voi tehdä mitä tahansa. Taustalla tapahtuu isoja juttuja jotka muokkaavat maailmaa, mutta hahmoille ne ovat luultavasti enemmän taustaa kuin pelin sisältö. Toisaalta, tämäkin on hahmojen omista valinnoista kiinni.
Kampanjan sovinnaisuus on jossain K15:n maissa: pelottavia asioita, väkivaltaa ja kuolemaa käsitellään kyllä, mutta niillä ei ole tarkoitus mässäillä. Hahmoilla tulee epäilemättä olemaan välillä kurjaa, koska sellainen on superrikollisen osa elämää. Hieman liioitellen voisi sanoa, että jos juonenkäänne olisi ollut sopimaton mihinkään kolmesta päälähteestämme, sitä ei käytetä pelissä (sillä pienellä erolla, että emme suhtaudu seksiin aivan amerikkalaisella puritanismilla -- hahmot toki saattavat näin tehdä). Emme ole liikkeellä Watchmenin, Empoweredin, Authorityn tai muiden "tosi edgyjen" supersankaritarinoiden maailmassa.
Pelityyli on silloin tällöin realismille nyökkäilevän dramaattinen. Pelaajahahmot ovat tarinan päähenkilöitä, eivätkä he kuole aivan helpolla. Toisaalta, monia kuolemaa pahempia kohtaloita on tarjolla.
Pelauttamisteknisesti noudatetaan seuraavia ohjenuoria:
- Tekeminen on tärkeämpää kuin suunnitteleminen
- Pelin sujuvuus kulkee tiukan realismin edellä
- Enabloivasta pelaamisesta palkitaan, disabloivasta rangaistaan. (Tahtoo sanoa: älä panttaa pelisisältöä, vaan jaa sitä muillekin. Järjen rajoissa toki - jotain omia salaisuuksiakin hahmolla on hyvä olla)
Vaikutteet
Tärkeimmät: Astro City, Soon I Will Be Invincible, The Hood
Myös: Emperor Doom, X-Men: Days of the Future Past, Aaron Allston's Strike Force
Lisäksi: Oz, Batman: Arkham Asylum & Arkham City
Kampanja
Limited series, kestää yhden vuoden, 6-10 peliä?
Pelaajamäärä: vaihteleva. Toimii hyvin kahdella, mutta voidaan tarvittaessa kasvattaa, myös pelin ollessa käynnissä.
Huom! Tässä wikissä on sivuja myös toiseen saman maailman kampanjaan. Ei kannata lukea ihan kaikkea aivan aluksi, koska sillä tavoin tulee spoilereita muutamista juonenkäänteistä. Plan B:n pelaajia suositellaan aluksi pysymään vain niillä sivuilla, jonne tämä sivu linkittyy, tai seurata linkkejä liian pitkälle. Sivujen koodissa on myös pelinjohtohuomioita, joten täällä kannattaa liikkua kuin tyhmä kuluttaja.
Hahmonluonti
Hahmot ovat superrikollisia, jotka kärsivät vankeusrangaistusta Penikese Islandilla, Massachusettsissa. Vankila tosin jäänee taakse ekan session jälkeen.
On toivottavaa, että hahmot voivat luottaa toisiinsa. Tämän ulkopuolella kädet ovat vapaat. Voimataso on vapaa (saa olla korkeakin, maailma on Marvel-tasolla), riippuen siitä, mikä pelaajia kiinnostaa.
Hahmojen motivaatiot jätetään pelaajien päätettäväksi. Superrikolliset voivat olla megalomaanisia, murhanhimoisia, ahneita, halpamaisia, mutta myös kunniallisia, väärinymmärrettyjä, äidilleen kirjoittavia ja kaikkea muuta. Pahisaspektia toivon sen verran, että hahmoilla on ainakin jotain selkeästi itsekkäitä piirteitä; ts. en halua pelkästään väärinymmärrettyjä vapaustaistelijoita. Opportunismi, kunnianhimo ja proaktiivisuus ovat hyvästä. ("Kunnianhimo" on skaalajuttu; jos hahmolla on Paste-Pot Peten voimat, on ihan hyvä kunnianhimo jos se haluaa vetää turpiin velkojilleen, voittaa Hämiksen ja saada nimensä lehtiin, ja jos hahmo taas on Magneton tasolla, luultavasti mikään vähempi kuin Doctor Palladiumin haastaminen maailman hallinnasta ei riitä.)
Olen kaavaillut peliä USA-keskeisestä näkökulmasta, mutta tämä ei ole ehdoton rajoitus. Supersankarigenressä paikallisväri USA:n ulkopuolella on aina kuitenkin vähän hankalaa, koskapa perspektivi on niin amerikkalainen. Siispä jos hahmot haluavat ensimmäiseksi painua Sri Lankaan ja vallata sen, en tiedä yhtään miten hyvin peli toimii. (Maailmaskaalalla tuohonkin on sisältöä, mutta nimenomaan detaljitaso saattaa olla USA:n ulkopuolella hieman köykäistä. Tätä ei kuitenkaan pidä tulkita ehdottomaksi kielloksi viedä peliä USA:n rajojen ulkopuolelle, pysyvästikin; on vaan syytä tiedostaa tämän haasteet.)
Sääntöjärjestelmänä näyttäisi olevan DC Heroes, 3rd Edition, mutta siinä on vahvoja omia muutoksia. Säännöt
Maailma
Plan| B:n maailma on rakenteeltaan klassinen supersankarimaailma vuodessa 2013. Supersankareita on ollut julkisesti olemassa toisesta maailmansodasta lähtien, ja vaikka historia on lopputulokseltaan käytännössä meidän historiamme, sen läpi kulkee useita supervoimaisten ihmisten sukupolvia, joskus kätketymmin ja joskus näkyvämmin. Samalla seassa on kaikenlaisia avaruusolentoja, magiaa, toisia ulottuvuuksia, muinaisia jumalia, ninjaklaaneja ja muuta huttua iloisena sekametelisoppana klassisten supersankarisarjakuvien tyyliin. Lähtökohtaisesti, jos jokin supersankarisarjakuvassa esiintynyt maailmallinenelementti sopii sävyltään superrikollisdraamaan, sitä voidaan käyttää tässä pelissä.
Maailma pyörii voimakkaasti artistic licensellä esikuviensa tapaan; ts. en edes yritä selittää, miten tämä kaikki on järkevästi mahdollista. Fokus tässä pelissä ei ole maailmassa, ainoastaan tietyssä osassa sitä. Toivon, että hahmoista kenellekään ei ole olennaista tietää tarkasti supervoimaisten olentojen historiaa.
Ennen pelin alkua maailman on tarkoituskin olla hyvin fluidi. Viimeistelen maailmaa vasta pelaajahahmojen tultua valmiiksi, koska haluan tarvittaessa kyetä muokkaamaan asioita peliin tulevien hahmojen mukaan. Jos joku haluaa pelata Maapallolle unohtunutta tappajarobottia, joka jäi jälkeen, andromedalaisten invaasioyrityksestä vuonna 1999, voidaan todeta että historiassa oli sitten tällainen tapahtuma, ja pohtia sitä vähän tarkemmin. Maailma tulee pelin alettuakin olemaan melkoista höttöä, mutta luultavasti pelaajahahmojen valmistuttua kirjoitan sitä aika paljon lisää.
Tavalliset ihmiset ja superit
Useimmat tavalliset ihmiset eivät koskaan kohtaa superolentoja. Toisaalta superolentojen teot vaikuttavat käytännössä kaikkiin, koska voimakkaimmat superit ovat tosiaan voimatasoltaan kokonaisia valtioita ja tekevät asioita, jotka näkyvät uutisissa koko maailmassa.
Tavallisten ihmisten suhtautuminen supereihin vaihtelee ajan, paikan, yhteiskuntaluokan, politiikan, uskonnon ja oman kiinnostuksen mukaan. Yleisesti länsimaissa supersankareihin suhtaudutaan melko myönteisesti, mutta varmasti on olemassa myös epäluuloa, pelkoa ja vihaa.
Visuaalinen ilme
Originaalia värikuvitusta. Kaikista hahmoista on oltava värikuvat; joko pelaaja piirtää itse tai pelinjohtaja piirtää. Jos pelaaja ei piirrä itse, on syytä muistaa että pelinjohdolla on rajalliset kyvyt tuottaa mitään "tarkalleen kuvailun mukaan". Saa käyttää haamupiirtäjiä, mutta kuvien lisenssin tulee sallia levitys, muuntelu ja ehkä jopa kaupallinen käyttö (ainakin designin osalta, jos ei välttämättä itse kuvan osalta).
Lisää visuaalisesta ilmeestä
CategoryMeta