PLAN B #3
<-- #2 - #4 -->
Itärannikko, syyskuun loppu
Suurelta tapahtumantuottajalta vuokrattuun keikkabussiin kiipeää New York Cityssä seitsmän superrikollista: Nega,| Sutekh,| Panzerfaust,| Hammerdancer,| Hush,| Tech Jinx ja White Wind. Mukaan pakataan IRS:n varastosta viedyt tietokoneet ja aseet. Bussikortillisena Hammerdancer hoitaa ajamisen. Bussi lähtee matelemaan kohti länttä.
Eteneminen on hidasta, joskin tiet paranevat New Yorkin osavaltion jälkeen. Rajoillla on pakolaisleirejä ja tarkastuksia, muttei kovin huolellisia. Bussissa Tech Jinx ja White Wind osoittautuvat vilkkaiksi ja äänekkäiksi, ja etenkin Hammerdanceria tämä näyttää risovan. Kun Ohion rajan jälkeen löydetään motelli, Tech Jinx liimautuu taas Hammerdancerin kylkeen, ja tämä näyttää melkein valmiilta lyömään nuorta tyttöä. Sutekh huomaa ryhmän kovimman tykin olevan oman rauhan tarpeessa, ja distraktoi Tech Jinxin pelaamaan videopelejä keikkabussin laitteilla. Hush, White Wind ja Nega menevät istumaan motellin baariin (White Wind ei meinaa saada olutta koska hän ei ole vielä 21). Baarissa on kuitenkin aika tylsää.
Osavaltioiden rajat käyvät hankalammiksi, ja etenkin idästä Illinoisiin tuleminen on vaikeaa. Koukataan etelän kautta. Etenkin Missourin rajalla on tiukka tarkastus: vaikka Semiramis onkin laillistanut huumeet, ei Missourin kuvernööri halua niitä valtavina lasteina osavaltioonsa; ei liioin aseita tai salakuljetettuja ihmisiä. Nega siirtää huomiotaherättävän näköisen Hammerdancerin ja aselastin varsinaisen rajan yli, ja kuskiksi määrätty Sutekh selittää ajokorttinsa puuttumisen kauhealla nyyhkytarinalla.
Tämän rajan jälkeen meno helpottuu, joskin edelleen osavaltioiden rajoilla on tarkistuspisteitä. Matka länteen vie vielä pari päivää. Uutisia seuraamalla selviää, että Countess| on noussut Translavian valtaistuimelle, joskaan tietoa siitä onko hän vannonut uskollisuutta Semiramisille ei ole. Yhdysvalloissa byrokratia ja diplomaatit on uudelleensijoitettu Richmondiin, Virginiaan. Kiinnostavana paikallisseikkana näkyy, että Bostonista päin länteenpäin on löydetty useita ryppäitä kuolleita ihmisiä, joissa ei näy naarmuakaan. John the Inhumer on kaivautunut ylös Penikese Islandin raunoista, ja jättää vainajia jälkeensä. Nega panee merkille, että Johnin kulku osoittaa selvästi yhteen suuntaan: Kalliovuorille ja Coloradoon. Sentään kävelemällä ja liftaamalla hänellä kestää kuukausia päästä perille.
Colorado, lokakuun alku
Raja Nebraskasta Coloradoon ylitetään. Sen jälkeen edessä on piirteetön tasanko, ja kaukana horisontissa siintävät Kalliovuorten juuren kukkulat. Denveriä lähestyttäessä tulvavauorit teissä ovat ilmeisiä. Osavaltion kuvernööri Joe Tessendorf on kyllä antautunut, muttei aivan nopeasti, ja hänenkin kaupunkinsa oli lumimyrskyn kourissa hyvän tovin. Sulamisvedet ovat jättäneet katkaisseet muutamia teitä, kuivana säilyneet reitit ovat ruuhkaisia. Itse kaupunki sen sijaan näyttää olevan ehjä ja jopa hyvinvoiva. Kaupat ovat auki, ja vaikka hinnat ovatkin pilvissä, tuotteita on sentään hyllyillä. Ravintoloista saa hyvää ruokaa.
Osavaltio näyttää olevan kunnossa, mutta selvästi se ei ole jäänyt vaille Semiramisin kosketusta. Coloradossa toimii kuitenkin Yhdysvaltain ydinasepuolustuksen ohjauskeskus, Air Force Space Command (AFSPC) Petersen Air Force Basessa, ja vaikka uutiset eivät kerrokaan mitä sille on tapahtunut, Panzerfaust on varma ettei Semiramis ole jättänyt tätä tukikohtaa vaille henkilökohtaista ohjausta. Ydinasearsenaalia hän ei välttämättä pysty käyttämään, mutta hän pystyy varmasti pitämään huolta siitä, ettei kukaan muukaan. Ja joka tapauksessa hän voitti jo kolmannen maailmansodan jääprojektointilaitteellaan.
Denver on suurena kaupunkina tervetullutta vaihtelua flyover countryn jälkeen, mutta ryhmä ei ole jäämässä sinne, vaan lähtee alkuillasta eteenpäin. Mutkaiset tiet vievät syvemmälle vuoristoon, ja tuntien jälkeen bussi saapuu perille laskettelukeskukseen. On epäilty, onko tänne viisasta tulla näin avoimesti, mutta Nega sanoo olevansa täällä arvostettu yhteisön jäsen. Laskettelukeskuksen omistaja tuleekin henkilökohtaisesti ottamaan tulijat lämpimästi vastaan, ja osoittaa heille hienot huoneet sekä tarjoaa heille kaikki palvelut mitä he kaipaavatkin. Ensimmäiseksi se on hyvä yöuni. Muutamien kilometrien päässä on Negacorpin| päämaja jonka IRS valtasi Negalta vajaa vuosi sitten. On täysin epäselvää kuka siellä nykyään majailee.
Aamulla Nega ottaa yhteyttä kuvernööri Tessendorfiin, ja sopii tapaamisen tämän kanssa. Hammerdancer kummastelee moista diplomaattista lähestymistapaa - hänen mielestään poliitikkojen kanssa neuvotellaan lähinnä kuristusotteesta käsin. Nega sanoo kuvernöörin kuitenkin olevan hänen liittolaisena, ja luultavasti ainakin haluavan kuulla mitä hän sanoo. Tech Jinx lennättää muutamia lennokkeja Negacorpin linnoituksen ympärillä, ja pystyy vahvistamaan, että päämajassa on ainakin elämää. Joitakin sotilaita näkyy, ja Panzerfaust tunnistaa univormujen olevan Petersen Air Force Basen turvahenkilökuntaa. Ydinsaeiden turvaprikaatiko Negacorpiin on asettunut? Jos niin, sen takaisin valtaaminen voi olla ylivoimainen tehtävä. Päivä menee valmistautuessa: Sutekh hankkii järeimmän lekan minkä löytää, ja maalauttaa siihen värinsä. White Wind ja Tech Jinx lumilautailevat.
Seuraavan päivän brunssilla kuvernööri kuienkin osaa valaista tilannetta. Negacorpia pitää edelleen hallussaan Robert Hallenbeck verovirastosta, sama mies joka alunperin Negan pidätytti ja joka oli paikan päällä kun Semiramisin vallankaappaus alkoi, ja joka ei ole sittemmin poistunut tukikohdasta. Hän ei ole noudattanut kutsua saapua Richmondiin jonne liittovaltion työntekijät on kutsuttu, ja kuvernöörin veikkaus on, että Hallenbeckillä on ympärillään vallankaappauksen vastaisen sotilassolun ydin. Sotilaista kuvernööri ei tiedä - Petersenin tukikohdan kohtalo on liittovaltion asia, ja hänellä on riittävästi ongelmia ennestään.
Tieto siitä, että Negacorpin valtaajat ovat käytännössä yksin vailla enempiä tukijoukkoja yksinkertaistaa tilannetta. Paikalla ei ole tuhansia sotilaita ja ne jotka siellä majailevat ovat jo valmiiksi Semiramisin vihollisia. Vahvistuksia ei tulisi paikalle, joten yksinkertaisimmillaan operaatio on vain paikantaa Hallenbeck ja syrjäyttää hänet komentajan pallilta. Tämä suunnitelma pannaan toimeen seuraavana päivänä.
Hyökkäys vuoristolinnoitukseen
Ulkoisen tarkkailun perusteella Negacorpin rakennuksia on hieman korjattu IRS:n, FBI:n ja sotilaiden rynnäköstä sinne. Nega tietää kuitenkin tarkkailulta katveessa olevan kohdan, jonne hän voi telesiirtyä. Vastapäiseltä rinteeltä noin mailin päästä hän siirtää ihmisiä sinne yksi kerrallaan. Kello on kolme aamuyöllä. Ensin Hush tuottamaan hiljaisuutta, sitten Panzerfaust, Sutekh. Sitten hänen yrtyksensä telesiirtyä pois epäonnistuu. Joku tarkkailee kielekettä, jolla Hammerdancer, White Wind ja Tech Jinx piileksivät.
Tarkkailu ei mene ohi parissa minuutissa. Tarkkailija ei välttämättä ole tarkalleen huomannut kolmea superrikollista, mutta selvästi jostain syystä silmäpari tai muutama katselee kielekkeen suuntaan. Tarkkailtuna Nega ei voi siirtyä, joten hän ei voi enää hakea muita linnakkeelle. Puhelimitse todetaan, että muut odottavat reservissä.
Vuoren rinteeltä kiivetään Negacorpin kompleksin seinän viereen, noin 15 metriä maan pinnasta. Tuuli ulvoo ja puhaltaa lunta nelikon ympärillä, kun Hush imee kaiken äänen ja Sutekh hakkaa lekallaan betoniseinään aukkoa. Ääntäkään tästä ei kuulu, mutta koko rakennuksen tärinän tuntee. Jos sisällä on ketään lähistöllä, he varmasti huomaavat että jotain on tekeillä. Mutta sitä on liian myöhäistä murehtia. Muutaman lekanheilautuksen jälkeen panssarilasin lukko on irti, ikkunan voi avata ja siitä kulkea sisään toimistosiipeen.
Toimistoissa ei tunnu olevan ketään paikalla, mikä oli keskellä yötä ennakoituakin. Kun toimistosiivestä siirrytään executive-puolelle, päästään käytävään joka kiertää suurta valokuilua. Käytävässä Panzerfaust tajuaa, että pari kerrosta ylempänä kuilun vastapäisellä puolella jokin liikahtaa, ja hän ehtii varoittaa muita. Sitten lasertähtäinten täplät ilmestyvät tunkeutujien päälle, ja megafonin kautta ääni vaatii antautumista.
Vaatimus otetaan suunnilleen niin hyvin kuin kuvitellaankin. Sutekh loikkaa kuilun ylitse kohti ampujia, mutta rynnäkkökiväärin sarja osuu häneen kesken hypyn ja hän pääsee vain keskellä roikkuvaan valotaideteokseen. Hush lentää kuiluun ja kolkkaa ääni-iskullaan yhden ampujista; Panzerfaust tyrmää toisen. Ampujat ovat kuitenkin kurinalaisia ja kyvykkäitä, ja saavat pudotettua Sutekhin valokuilun pohjalle ennenkuin Hushin ja Panzerfaustin pitkän kantaman voimat tyrmäävät heidät. Vastapuolella oli neljän sotilaan ryhmä, aseistuksesta ja tunnuksista päätellen aiempaa Petersenin tukikohdan väkeä. Tunkeutuminen ei ole enää salaista. Sutekhin haavat alkavat jo sulkeutua kun ryhmä lähtee vauhdilla eteenpäin, operaatiosiipeen.
Operaatiosiiven ovi on teljetty, joten Nega kierrättää ryhmän viereiseen toimistoon. Sutekh pirstoo sen seinän lekalla ja syöksyy huutaen porraskäytävään - mutta oven teljenneet kaksi sotilasta ovat siellä valmiina, eivätkä he säikähdä vaikka seinän läpi heidän eteensä rysähtää supervahva mies. Sarjatuli riittää pudottamaan egyptiläisen voimapesän, ja kun Panzerfaust paiskaa maagista tultaan aukon läpi sotilaita kohti, hänkin saa raapaisun luodista. Linnakkeen puolustajat ovat hämmästyttävän taitavia ja motivoituneita. Hushin ääni-isku kuitenkin pudottaa toisen, Nega siirtyy toisen taakse ja potkaisee tämän portaita alas ja riisuu aseista. Sotilaan ympärillä on kolme jalkeilla olevaa superrikollista, tilanne jossa useimmat ei-supervoimaiset laskisivat alleen, mutta sotilas näyttää uhmakkaalta ja vastaa tiedusteluun kertomalla vain nimensä ja sotilasarvonsa.
Sutekh kiskotaan ylös lattialta, hänen haavansa korjaavat jo itseään. Hän liittyy sotilaan painostajiin, ja vaikuttuneena miehen tahdonlujuudesta puristaa tämän kättä. Samalla kun hän koskee tähän, hän näkee hetkeksi välähdyksen aivan toisaalta. Sotilas on yhä paikallaan, mutta henkitasolla hänen ympärillään seisoo ryhdikkäinä ja valppaina kymmeniä hänen tovereitaan, kaikki henkisesti hänen tukenaan, sekä vaikuttava suoraselkäinen komentava upseeri. Jotenkin tämä sotilas ja kaikki hänen toverinsa ovat mentaalisessa yhteydessä keskenään. Kosketuksen kautta komentaja koettaa saada myös Sutekhin liittymään heidän joukkoonsa, ja vaikka tämä heikkotahtoisemmalle voisikin ehkä olla houkuttelevaa, ei Sutekhin ylimaallista tahdonvoimaa moinen tarjous edes hetkauta. Sutekh irrottautuu yhteydestä, ja kertoo tovereilleen mitä näki. Joukkomieli ja psyykkinen komentaja - ei ihme, että sotilailla on erinomainen reaktioaika eivätkä he pelkää kuulustelua.
Ajatus joukkomielestä on Negasta pöyristyttävä - libertaarinen individualisti ei voisi kuvitella mitään kauheampaa kuin sosialistisen kollektiivin joka alistaa yksilön tahdon. Panzerfaust puistelee päätään valheellisilla keinoilla luodulle aseveljeydelle. Kuulusteltu sotilas kolkataan tiedottomaksi, mutta ajatus siitä, että paikalla on vielä liki 50 hänen toveriaan on hyvin huolestuttava. Keikka ei olekaan aivan helppo.
Negan puhelin soi, ja hän on saamassa videopuhelun. Soittaja on Hallenbeck, joka näyttää soittavan Negan toimistosta. Hän vaatii Negaa antautumaan, ja Nega vastaa vaatimalla Hallenbeckiä poistumaan kotoaan ja lopettamaan heti iljettävät mielikontrollioperaatiot. He sättivät toisiaan tovin, ja samalla muut nelikosta kääntävät Negalle selkänsä. Kun Hallenbeck räpäyttää silmiään, Nega käyttää sekunnin murto-osan hyväkseen ja siirtyy toimistoon, nyt kun hänellä on sinne näköyhteys.
Mutta toimisto on ansa. Molemmilla puolilla Negaa seisoo kolmijaloilla tietokoneohjattu sähkötykki, ja sillä hetkellä kun Nega saapuu paikalle ne heräävät eloon ja ampuvat salamoita häntä kohti. Nega on kuitenkin hämmästyttävän ketterä ja onnistuu täpärästi väistämään sähköiskun. Hän hyppää pöydän yli, kaappaa Hallenbeckin ja sukeltaa valtavan mahonkipöydän alle tämän kanssa. Edelleen tuohtuneena sotilaiden mielikontrollista hän kopauttaa veroviranomaisagenttia päähän niin että tämä talttuu, ja jää sitten miettimään mitä tehdä salamatykeille.
Operaatiosiiven porraskäytävään jääneet kolme superrikollista havaitsevat Negan poistuneen. Sitten porraskäytävän alapäästä kuuluu rysähdys, kuin jotakin todella isoa olisi osunut seinään. Hammerdancer ilmestyy portaikkoon paria kerrosta alempana, mutta hän ei ole oma itsensä. Sotilaiden joukkomieli on jotenkin saanut hänet valtaansa.
Supervoimaiset vastustajat
Hammerdancer säntää ylös portaita, eivätkä Hushin ja Panzerfaustin voimaiskut edes merkittävästi hidasta häntä. Hänen päänsä palaa mystisen tulen vaikutuksesta, mutta hänen mielensä on kaukana eikä hän tunne kipua tai pelkoa. Supervahva nainen tavoittaa ensimmäisenä Panzerfaustin ja iskee tämän pois tieltään yhdellä huitaisulla. Vaikka Panzerfaust on itsekin yliluonnollisen vahva, hän on kuin pahvia Hammerdancerin edessä. Panzerfaust lennähtää iskun voimasta porraskuilun yli ja rysähtää portaille alemmassa kerroksessa, vahingoittuneena mutta vielä taistelussa. Hushin energiavarastot ovat lähes tyhjiä, eikä hän pysty ampumaan enää enempää iskuja. Hammerdancer tavoittaa Sutekhin, ja lyö tätä yläkautta niin kovaa, että koko portaikko romahtaa. Sutekh ja portaikonpuolikas satavat Panzerfaustin päälle. Hush on saanut portaikon romahduksen metelistä hieman energiaa takaisin ja nousee lentoon. Panzerfaust heittää valtavan möhkäleen mustaa tulta Hammerdanceria kohti, ja saa tähän suoran osuman. Se viimein pysäyttää hänet, ja hän putoaa lähes tajuttomana maahan.
Hallenbeckin huoneessa Nega pohtii hetken, voisiko verovirkailija olla myös sotilaiden joukkomielen johtaja, mutta epäilee että näin ei ole.
Nega on napannut Hallenbeckin puhelimen, ja selannut sen numeroita läpi. Useimmat kuuluvat normaalin nimisille ihmisille, mutta yksi nimi erottuu joukosta: WARGAMER. Nimi ei sano Negalle mitään, mutta kuuluu selvästi epätavalliselle henkilölle, oletettavasti joukkomielen kontrolloijalle. Nega ei voi siirtyä minnekään ilman näköyhteyttä, ja heti kun hän koettaa tulla pois pöydän takaa, salamatykit ampuvat häntä. Lopulta hän onnistuu kaatamaan pöydällä toisen tykeistä, saa osuman toisen tykin salamasta mutta sitten potkaisee senkin nurin. Sitten hän soittaa videopuhelun Panzerfaustille, ja saa kuulla Hammerdancerin tulleen joukkomielen nappaamaksi. Toimiston oven ulkopuolelta kuuluu ääniä jotka kertovat sotilaiden olevan tulossa, joten Nega siirtyy videopuhelun kautta muiden luokse.
Muutamaa minuuttia myöhemmin tunkeutujat sekä Hammerdancer ovat piiloutuneet operaatiosiiven kellarin pannuhuoneeseen tekemään nopeaa taktista suunnitelmaa. Hammerdancer on yhä tajuton, Sutekh on puolestaan paranemassa vammoistaan. Tech Jinx ja White Wind eivät vastaa puhelimiinsa. Sotilaat toteuttavat systemaattista etsintää. 50 sotilasta ei olisi normaalisti ylivoimainen ongelma, mutta 50 pelotonta, yhden yhteisen tahdon alle toimivaa keskenään linkattua sotilasta on todella vaarallinen yhdistelmä. Ennemmin tai myöhemmin heidät on kuitenkin kohdattava.
Wargamerin sijaintia koetetaan päätellä. Koska hänellä on täysi mentaalinen yhteys sotilaisiin, hän ei itse tarvitse mitään komentokeskusta; hänet varmaan löytää päämajan mukavimmalta sohvalta. Tämä löytyisi Negan omasta asunnosta, executive-siiven huipulta. Nega lähtee taitavimpana hiiviskelijänä etsimään reittiä sinne. Hän joutuu väistämään virheettömästi päivystäviä kameroita ja valppaita sotilaita, mutta hänen nopeutensa ja telesiirtokykynsä soveltuvat tähän erinomaisesti. Muutaman läheltä piti -tilanteen jälkeen hän pääsee exec-siiven yläosaan ja käy sisään asuntoonsa.
Kuten veikattiinkin, asunnon olohuoneessa istuu tuntematon henkilö, lihava nuori mies kannettavan ja välipalojen ääressä. Hän vaikuttaa rentoutuneelta, eikä huomaa Negan saapumista sisään. Nega hiipii miehen taakse ja painaa pistoolin tämän ohimolle. Mies pysyy hyvin rauhallisena, ja kysyy mitä Nega tahtoo. Hän myöntää olevansa Wargamer| ja olevansa sotilaiden taktisessa komennossa.
Nega sanoo, että hän pitää vapaan ajattelukyvyn riistämistä hirvittävänä rikoksena, mutta Wargamer väittää kaikkien joukkomielessä mukana olevien astuneen mukaan vapaaehtoisesti, lukuunottamatta Hammerdanceria joka otettiin kontrolliin vain koska hänelle ei voinut tehdä mitään muuta. Nega ei usko tätä, mutta hän korostaa, että sotilaiden on välittömästi luovuttava vihollisuuksista häntä ja hänen ryhmäänsä kohtaan. Wargamer vakuuttaa, että näin tapahtuu. White Wind ja Tech Jinx on vangittu ja lukittu kellareihin.
Panzerfaust, Sutekh ja Hush pääsevät myös paikalle - sotilaat eivät käy heidän päälleen. Wargamerin kuullen käydään keskustelua siitä, mitä hänelle pitäisi tehdä. Hänen voimansa on huomattava ja se tekee hänestä erittäin vaarallisen, ja mikä vielä pahempaa, liki mahdottoman kontrolloida. Wargamer itse alkaa vähitellen osoittaa huolestumisen merkkejä, ja sanoo ettei hän ole niin voimakas kuin miltä vaikuttaa - että hän ei normaalisti voi ottaa joukkomieleen ketään, joka ei tahdo liittyä, ja että Hammerdancerin (kehon) hän sai valtaansa vain, koska joukkomielen 40 muuta jyräsivät tämän tahdon yli, ja silloinkin hän joutui jatkuvasti pompottamaan Hammerdancerin omaa tajuntaa pitkin joukkomieltä pitääkseen sen kurissa. Wargamerin toimintaa pidetään silti hyytävänä, eikä hänen sanaansa luoteta. Lopulta hän pyytää erästä joukkomieleensä kuuluvaa astumaan pois (Sutekh tarkistaa että tämä tapahtuu) ja saapumaan haastatteluun siten, että Wargamer ei ole paikalla. Haastateltava on nelikymppinen FBI:n agentti Warren Kowalkowicz, joka kertoo, että joukkomieli on lähinnä taktinen komentoketjullinen konstrukti, ei mikään jatkuva tila, ja että hän itse lähti mukaan siihen pari tuntia sitten kun kävi selväksi, että linnakkeeseen on hyökkäämässä supereita. Kysyttäessä eikö häntä huolestuta luopua luonnollisista itsesäilytysvaistoistaan Kowalkowicz sanoo, että supereita vastaan taisteleminen on hermojaraastava kokemus, ja hän mieluummin tekee sen keinotekoisen selväjärkisesti.
Nega: "Miten voit antaa määräysvallan teoistasi toiselle?"
Kowalkowicz: "Sitä kutsutaan velvollisuudentunnoksi - te ette sitä ymmärtäisi."
Sutekh: "Minä komensin armeijoita tuhansia vuosia sitten, poika - tiedän velvollisuudesta enemmän kuin kuvitteletkaan."
Kowalkowicz: "Sitä kutsutaan velvollisuudentunnoksi - te ette sitä ymmärtäisi."
Sutekh: "Minä komensin armeijoita tuhansia vuosia sitten, poika - tiedän velvollisuudesta enemmän kuin kuvitteletkaan."
Agentin tarina vahvistaa Wargamerin kertomusta, ja vähentää tarvetta rei'ittää Wargamerin kallo. Samalla kun tätä keskustelua käydään, Panzerfaust pitää Wargameria silmällä ruokasalissa. Poika on Instituutin oppilas, vasta 18-vuotias ja oli lukuvuosien välissä Petersenin tukikohdassa, jossa oltiin hyödyntämässä hänen voimiaan nopeana taktisena viestintäjärjestelmänä. Hanke ei kuitenkaan ollut ehtinyt käynnistyä (ja Wargamerilla oli joka tapauksessa vielä vuosi koulua jäljellä) kun Semiramis ja Doctor Palladium tekivät vallankaappauksensa. Wargamer toimitettiin ulos Peterseniltä ja kätkettiin Negacorpille, jossa Hallenbeck on käyttänyt hänen palveluksiaan siitä asti. Wargamer on sotahistorian harrastaja ja tuntee Panzerfaustin maineelta, ja on jopa jonkinlainen fani.
Yhtäkkiä ruokasalissa välähtää kirkas valo. Panzerfaust maastoutuu, mutta hyökkäyksen asemasta huoneeseen ilmestyy naamioitunut hahmo. Panzerfaust tunnistaa hänet Sky Whipiksi, korealaiseksi pitkän kantaman telesiirtyjäksi. Whip loikkaa huoneen poikki ja huitaisee Wargameria piiskallaan. Panzerfaust heittäytyy hänen kimppuunsa, ja sekunnin murto-osaa myöhemmin kaikki kolme katoavat kirkkaassa valonvälähdyksessä.
Semiramisin palatsi, Washington D.C.
Sky Whipin telesiirto tuo kaikki kolme suureen ja korkeaan jäästä kaiverrettuun huoneeseen. Vilkaisu ikkunasta kertoo, että paikka on Semiramisin palatsi.
Sky Whip koettaa huitaista piiskallaan Panzerfaustia, mutta tämä väistää ja paiskaa tätä maagisella tulella. Yksi osuma riittää viemään telesiirtyjästä mehut. Wargamer pinkoo alas salista lähteviä portaita, ja Panzerfaust lähtee perään. Valtava ilmavirta tuntuu salissa, ja yläkerran portaikosta saliin syöksyy Condor.| Chileläinen supersankari tunnistaa Panzerfaustin, ja syöksyy palkkasoturijohtajan kimppuun kynnet ojossa. Hän ei selvästikään aio turhia säästellä vastustajaansa, vaan riuhtaisee kynsillään tämän lattiaan ja painaa ne vastustajansa kaulaa vasten. Panzerfaust pelaa hetken aikaa ja samalla toisella kädellään avaa kuvapuhelyhteyden Negaan, joka siirtää itsensä ja Sutekhin paikalle.
Semiramisin palatsissa käynnistyy hurja yhteenotto. Condor on yksin kolmea vastaan, mutta Panzerfaust on vahingoittunut ja Silver Shieldin lentävä lähitaistelija ei selvästikään ole käyttänyt yli kymmentä vuotta supersankarina lepäämällä laakereillaan. Hän on nopeampi kuin Nega, melkein yhtä vahva kuin Sutekh ja lähes yhtä kestävä kuin Panzerfaust, ja hän ei epäröi käyttää kynsiään. Condor paiskaa Panzerfaustin päin Sutekhia mutta tämä väistää, Sutekh ei osu Condoriin lekallaan. Nega paikantaa Wargamerin ja soittaa Hushille, ja käskee tämän kytkeä videopuhelun päälle. Coloradossa joukkomieli on purkautunut Wargamerin siirryttyä kantaman ulkopuolelle, ja tuloksena vauhkot sotilaat ovat rynnäköimässä Negan asuntoon.
Condor repii kynsillään Sutekhia, ja saa Panzerfaustin maagisesta tulesta. Tuli riehuu Condorin ympärillä, hän repii Panzerfaustin rintakehän auki. Nega tarttuu Panzerfaustiin ja siirtyy tämän kanssa videopuhelinyhteyden kautta takaisin Coloradoon. Hush on paiskannut puhelimen komeroon, jonne Panzerfaust jää makaamaan. Sutekh ja Condor kamppailevat kun Nega siirtyy takaisin; välittömästi Condor tainnuttaa tämän yhdellä oikealla suoralla. Sitten hänessä yhä roihuava Panzerfaustin maaginen tuli pudottaa hänet maahan. Sutekhissa siivekkään sankarin kanssa taisteleminen on herättänyt muinaiset muistikuvat yhteenotoista Horus-jumalan kanssa. Condorin romahtaessa jäälle Sutekh kohottaa lekansa, ja murskaa tämän siivet neljällä lujalla iskulla. Sen jälkeen hän ravistelee Negan hereille, ja tämä saa siirrettyä ensin Wargamerin, sitten Sutekhin takaisin kotiin.
Uhkavaatimus
Hush on onnistunut välttämään tulitaistelun sotilaiden kanssa, ja nähdessään Wargamerin vahingoittumattomana he lakkaavat hyökkäämästä. Joukkomielen äkillinen katkeaminen ei ole ollut heille traumaattinen tai tyrmäävä kokemus, ja he selvästi edelleen pitävät poikaa taktisena komentajanaan.
Välikohtaus on vakuuttanut kaikki Wargamerin hyödyllisyydestä, ja selvästi Negacorpille linnoittautuneet sotilaat ovat halukkaita taistelemaan Semiramisia vastaan. Jahka Hallenbeck saadaan pois kuviosta, yhteistyölle on olemassa hyvät edellytykset - ja sotilaat seuraavat Hallenbeckiä vain, koska hän sattuu olemaan paikan haltija. Oikea Semiramisia vastustava sotilas, kuten Panzerfaust tai Sutekh olisi luultavasti heille mieluisampi komentaja. Hammerdancer, Tech Jinx ja White Wind saapuvat myös paikalle, kaikki jokseenkin murjottuina. Heidän kielekkeelleen oli hyökkäyksen alussa saapunut Wargamerin sotilas, ja kun tämä oli saanut kosketettua Hammerdanceriin, joukkomieli oli vallannut tämän ja saanut tämän kolkkaamaan kaksi toveriaan. Hammerdancer oli jossain vaiheessa onnistunut taistelemaan itsensä irti joukkomielen vallasta ja saanut yhden sotilaiden kehoista hallintaansa, mutta palasi omaan ruumiiseensa vasta kun joukkomieli purkautui.
Sitten huomataan, että lämpötila tukikohdan ulkopuolella on alkanut pudota kovaa vauhtia. Hetkeä myöhemmin vastaanotetaan videopuhelu valtiatar Semiramisilta.| Hän ilmoittaa tahtovansa Wargamerin palvelukseensa, ja uskoo kykenevänsä tarjoamaan hänelle paremman diilin kuin Nega; hän haluaa että tämä päästetään menemään. Aikaa annetaan tunti.
Näyttää siltä, että Wargamerin pitäminen tarkoittaisi tukikohdan menettämistä: luultavasti pojan kanssa voisi paeta, mutta Semiramis varmaankin hautaisi Negacorpin jään alle. Käydään nopea sotaneuvottelu. Wargamer oli ollut menossa Yhdysvaltain sotavoimien palvelukseen, eikä hänellä ole juurikaan rakkautta Semiramisia kohtaan. Arvellaan, että Semiramisilla ei ole voimakkaita telepaatteja joilla varmistaa kenenkään lojaalius (sellaisia on maailmassa joka tapauksessa hyvin harvassa, ja Wargamerin omat mentaaliset kyvyt suojaavat häntä näiltä melko hyvin), joten Wargamerin toivotaan menevän Semiramisin leiriin - mutta olevan valmis vaihtamaan puolta kun aika koittaa. Nega järjestää hänelle keinon kommunikoida diskreetisti Vastarinnan kanssa, sekä modaa varastostaan hänelle pikaisesti oikean univormun.
Semiramisin tarjouksen tuo paikalle parvekkeelle saapuva pieni kissaeläin, jota kontrolloi näkymättömissä oleva eläintelepaatti. Kissa käy Wargamerin kanssa neuvottelun, jonka jälkeen tämä sanoo saaneensa kaiken mitä pyysikin (Orlandon kaupungin, pari sotilasprikaatia komentoonsa ja muuta pientä). Selvästi maailman diktaattori ei turhia nuukaile alaisia palkitessaan.
Semiramis järjestää taas kuvayhteyden, ja Nega siirtää sen kautta Wargamerin tyhjään jääsaliin. Hän siirtyy oitis takaisin. Melkein välittömästi Negacorpin ulkopuolella kylmyys alkaa hellittää. Semiramisia ei ilmeisesti kiinnostanut mikään muu kuin Wargamer.
Jälkipuinti
Nega ja Hallenbeck pitävät hampaita kiristelevän neuvottelun. Hallenbeck suostuu lähtemään Negacorpilta, mutta hyväksyy Negan olevan samalla puolella tällä hetkellä, ja antaa tälle listan kontakteistaan Semiramisin vastaisissa elementeissä. Hallenbeckin mukana konttorilla olleet puoli tusinaa FBI:n agenttia lähtevät myös, mutta 40 sotilasta jäävät. Heille pidetän inspiroivia puheita siitä, kuinka heistä tulee nyt diktatuurin vastaisen armeijan keihäänkärki.
Panzerfaust on saanut Condorin kynsissä pahoja vammoja, ja korjatakseen ne hän joutuu tekemään verimagiaa. Muutama vapaaehtoinen sotilas löytyy tähän, ja Faust vie heiltä hieman elinvoimaa. Kokemus on sotilaille rankka ja pelottava, ja sen jälkeen heillä on tuhannen mailin katse ja he mutisevat hirviöistä avaruudessa, mutta pysyviä vammoja he eivät näytä saavan. Sotilaista aletaan kouluttaa voimakkaampaa vastarintasolua.
Muutamaa viikkoa myöhemmin Nega lähettää Hushin, Hammerdancerin ja Tech Jinxin paikantamaan menneisyyteen näkevän superin nimeltä Flashback,| tavoitteenaan selvittää Doctor Palladiumin jääkoneen sijainti. Tämä operaatio tuottaa joulukuun puolivälissä tiedon siitä, että jääkone sijaitsee Maapalloa kiertävällä asteroidilla. Samalla muodostuu yhteys vastarintaliikkeen Iowan soluun, mutta se ilmeisesti koostuu pelkistä lapsista.
Wargamer lähettää Negalle viestin saaneensa Semiramisilta mitä pyysikin, ja raportoivansa tämän operaatiosta. Loppusyksyn aikana Negacorpin päämajan vauriot korjataan, ja firma palaa toimintaan.
Washington D.C.:ssä Viaticum sanoo Condorille, että tämän tuhoutuneet siivet voidaan korjata, mutta tällä on hintansa. Condor suostuu.
Pelinjohtajan kommentteja
Toimintaa! Tässä pelissä meno oli niin vauhdikasta, että kansikuvaksi sopivia kuvia olisi vaikka miten paljon, ja tulee valtava halu piirtää sarjakuvapätkiä tilanteista. Negacorpin compoundin takaisinvaltaus oli ainakin minusta suunilleen täydellinen tuon tyylin skenaario, ja sen lopputulos oli loistava. Etenkin Condor, joka joutui ostamaan siipensä kalliilla takaisin oli hieno detalji.
Parasta supersankariactionia oli kyllä pitkään aikaan. Sääntöteknisenä harmina huomasin, että Panzerfaustin continuous damage ei toiminut ihan kuten sanoin, mutta close enough. Condor olisi kenties voinut selvitä tulesta ottamatta vahinkoa, tosin luultavasti ei.
On myös hienoa pelauttaa tätä osaa tarinasta nimenomaan pahiksille; höllemmät moraaliset raamit sallivat paljon ilkeämmän menon ilman että genren rajoja koetellaan.
Aijoo, ja uudet kuvat on aivan hillittömän upeita.
<-- #2 - #4 -->
CategoryPelit